Psycholoog Groesbeek

Praktijk Chrisje Kersten in Groesbeek

bg

Blog archief

Op deze pagina vind je alle blog berichten en artikelen die ik gepubliceerd heb.

[26-11-2020] De wereld staat op de kop!

De wereld staat op de kop! Dat heeft veel invloed op gewone momenten maar ook op de meest gekke en bijzondere momenten in ons leven. Dat hoor ik ook in mijn omgeving.

Hoe het een vriendin bezig houdt dat haar moeder ziek is, Corona heeft. Ze slaapt best in de nacht maar ze wordt zo moe wakker. Er zijn angsten over de gezondheid van moeder, hoe zou het verder gaan? Maar ook zorgen haar eigen gezondheid en die van haar gezinsleden. Mensen op haar werk die ze misschien wel onbewust heeft aangestoken. Het houdt haar zo bezig dat ze er hoofdpijn van krijgt. Help, weer een extra reden tot zorg, het schiet door haar hoofd; zou het dan toch ook bij haar, Corona? Ze vertelt dat ze soms het idee heeft geen kant op te kunnen. Vanuit alle kanten wordt ze, met momenten, onverwacht overvallen door spanning en angst. Alsof ineens is er een gevoel wat als een donkere sluier neerdaalt, akelig.

We praten erover; wat doet het met je? Hoe ga je ermee nu om? Wat werkt en wat niet? Met al die zorgen over hoe de toekomst eruit gaat zien. Over je eigen gezondheid of die van je dierbare? Dat lucht al een beetje op, erover praten. Alsof het mag wegstromen uit je hoofd. Zo kunnen mensen veel variaties van zorgen hebben Bijvoorbeeld over je werk, je financiële toekomst, het gemis aan contacten. Hoe ga je om met dat akelige gevoel wat ineens alles kan overheersen? Het slechte slapen en concentratie verlies er kunnen zoveel verschillende klachten zijn of ontstaan.

Hier wat praktische tips om mee aan de slag te gaan.
- Erken je gevoel, wegstoppen van je gevoel zal bijna altijd zorgen dat het erger wordt. Als een wondje wat je niet verzorgt.
- Praat erover en benoem wat er in je omgaat. Door erover te praten, gaat er vaak al een stukje negatieve lading van de gedachten. Het helpt je vaak ook om dingen weer in perspectief te zien.
- Bewegen helpt je lijf meer met het laten stromen. Stroming zorgt voor beweging en beweging zorg dat er ruimte ontstaat. Door buiten te bewegen zorg je ook nog een voor een frisse wind die lucht en ruimte geeft.
- Helpende gedachten, zaken in je leven waar je blij van wordt, kunnen kracht en steun geven. De dingen die normaal vanzelfsprekend voor je zijn, opschrijven en lezen kan kracht geven en de mist doen optrekken.
- Stel elke dag 2 haalbare doelen zodat je iets hebt om mee aan de slag te gaan en trots kunt zijn als je ze behaalt hebt. Zingeving komt dan in de plaats van spanning. Zo bouw je aan je kracht. Doelen kunnen alles zijn wat je leuk vind om te doen, beloon jezelf ook met kleine dingen.

Speciale ondersteuning:
- Het is mogelijk om een telefonisch consult of beeldbel consult te plannen zodat je over je gevoel kan praten en weer ruimte in je hoofd krijgt. We kunnen samen bespreken waar je op vast loopt en welke ondersteunende dingen er voor jou zijn. Dat kan voor 15 of 30 min. (kosten 20 of 40 euro)
- Wandeltherapie, waar het weer het toelaat kunnen we een wandeling maken in de buitenlucht. Deze afspraken zijn experimenteel en weersafhankelijk (kosten voor een wandeling van max 60 min zijn 80,00 euro)
- Aarzel niet om een consult te plannen in de praktijk.



Therapeut Chrisje Kersten in Groesbeek

Chrisje Kersten

  • Geregistreerd therapeut
  • Intake op korte termijn
  • Vergoeding (deels) mogelijk
  • Geen verwijsbrief nodig
Lees meer over mij

Samen aan de slag?

Je bent met al je vragen of voor het maken van een afspraak van harte welkom.

Ervaringen van anderen