Psycholoog Groesbeek

Praktijk Chrisje Kersten in Groesbeek

bg

Blog archief

Op deze pagina vind je alle blog berichten en artikelen die ik gepubliceerd heb.

[24-09-2021] Hoe moeten, weer willen wordt…….

Hoe moeten, weer willen wordt…….

Veel mensen willen het goed doen in het leven. De meesten van ons streven het na, om goede eigenschappen te versterken, om doelen te behalen, complimenten te krijgen.
Het goede te doen.
Tijdens ons leven ontwikkelen we goede eigenschappen en ook altijd wel een paar mindere . We gaan het liefst met een grote boog om obstakels heen. We gaan voor goud en willen ons altijd goed voelen.

Dan ineens gaat het níet zo goed. Je voelt je anders. Minder. Niet ok. Maar, zegt je hoofd, je moet niet klagen; je hebt lieve familie, leuke vrienden, een fijne baan, mooie spullen. Het kan natuurlijk altijd beter ;-) maar klagen nee.
Klagen mag niet tegen al die mensen om je heen en zeker niet tegen jezelf. Tot het niet meer gaat. Je voelt je steeds vaker niet ok.

Zou het kunnen dat al deze mooie en goede eigenschappen je pootje haken? En dat deze ervoor zorgen dat jij je bij tijd en wijlen helemaal niet zo top voelt als dat je zou willen. Dat het zelfs steeds een beetje erger wordt?
Bij mij kwam het idee dat ik perse op tijd moet komen, altijd eerst. Andere (misschien wel belangrijkere dingen) kwamen daarachteraan. Ik kon zelfs keuzes maken waar ik eigenlijk niet achter stond. Zoals net iets te hard rijden of toch doorrijden als het verkeerslicht op oranje springt.
Zo kan ook de overtuiging dat je een betrouwbare werknemer bent, behoorlijk wat van je vragen als jij je grenzen niet meer helder hebt. Je zou in een bijzonder geval ervoor kunnen kiezen te gaan werken terwijl je ziek bent.
Het kan moeilijk worden als deze goede eigenschappen voorrang krijgen op de waarden die belangrijk voor je zijn in je leven. Of erger nog, als ze de wensen die je hebt volledig overschaduwen.

Het kan helpend zijn, om te kijken welke rollen je allemaal vervuld in je leven en welke eisen deze rollen aan je stellen. Eisen die als vanzelfsprekend prioriteit hebben gekregen. Eisen waarvan jij dacht dat ze zouden leiden naar het goede doel.
Vervolgens gaan we weer in contact met het hier en nu. Wat heb jij nodig, wat voelt fijn. Welke keuzes mag je maken, passend bij wat je wil. Zo komt er weer balans in je leven.
Geen eindeloze me-time zoals wel eens gepredikt wordt.
Wel balans in de rollen die je belangrijk vindt. Balans zodat jij het middelpunt blijft van jouw bestaan. Keuzes kunt maken die je gelukkig maken in alle facetten van je bestaan, als dochter / zoon, als partner, als vriend / vriendin, als werkgever of werknemer enz.

Hier ondersteun ik je graag bij.

[06-05-2021] Het valt wel mee....

Het valt wel mee

“Ja maar” werkt heel goed… maar dan...

Als je het Keizer Karelplein niet op gaat, dan kom je er ook niet overheen. Want wie niet kijkt, kan niet zien maar wel voelen….
Deze beeldspraak laat zien dat we moeilijke dingen uit de weg gaan. We verzinnen excuses en praten het goed.

Zo heb ik mezelf lang wijs gemaakt dat het net zo snel was om een andere weg te nemen om zo het Keizer Karelplein te kunnen vermijden. Tot ik een keer gigantisch te laat kwam op een afspraak.
Ik vond het eng om over het Keizer Karelplein te rijden. Door dit te erkennen, kon ik kijken wat ik nodig had om er tóch over heen te rijden en… het is me gelukt! Zonder enige moeite rijd ik er nu overheen.

Dit voorbeeld laat zien, dat we onze zelf wijs kunnen maken dat er geen problemen zijn; dat het wel mee valt. Zo lang ik de gesprekken met mezelf geloof, gaat het wel. Dingen die ik niet fijn vind uit de weg gaan, lijkt de oplossing. Want als het er niet is, heb ik er ook geen last van. We praten de dingen goed of verzinnen redenen waarom we iets niet hebben gedaan.

Een ander voorbeeld is: “Ik zeg er maar niks van want dan krijg ik ruzie”. Niks zeggen zorgt bij mij juist voor een borrelende frustratie die steeds groter wordt. Ik krijg er hoofdpijn van en word er moe van. Ik heb geleerd hoe ik de dingen zo kan zeggen dat ik er mijn doel door kan bereiken. Dit heeft me geholpen.

Er zijn zoveel voorbeelden van dingen die we bewust en ook zeker onbewust uit de weg gaan. Dingen die we niet doen. Dit kan ons lang voordeel opleveren. Problemen en moeilijke situaties vermijden, betekent dat je op dat moment geen last, pijn, ongemak of problemen ervaart. Lastig wordt het als het juist tegen je gaat werken. Je probleem juist groter wordt of als er een nieuw probleem ontstaat. Je maakt de irritatie niet bespreekbaar met je collega of partner dus is er geen confrontatie. Helaas lig je nu nachten wakker van frustratie en boosheid omdat er over je heen wordt gelopen en er steeds maar niks verandert. Dan is het tijd om er iets aan te gaan doen.
Praat er over zodat je zelf hoort waar je last van hebt. Laat het stromen in plaats van weg te drukken. Een klein wondje wat je niet verzorgt, wordt een grote pijnlijke wond!

Ik luister naar je zonder oordeel. Er is niets waar we niet over kunnen praten. Het houd je bezig daardoor is het nooit gek of stom.

De eerste stap naar verandering is erkennen dat je dingen moeilijk, eng of spannend vindt. De tweede stap is zien dat je dingen vermijdt en ontdekken wat het je oplevert. Zijn dat dingen die je fijn vindt of zijn het juiste vervelende of lastige dingen.
De derde stap is doelen stellen en acties uitzetten naar wat je wel wilt.

Denk niet dat er wonderen gebeuren. Verandering begint bij jezelf en wordt uitgevoerd door jezelf. Iets wat je al jaren doet verander je niet in een uur, dag of week.
De eerste stap is inzicht, de tweede is motivatie, de derde is inzet. Verwonder je over wat dit je op kan leveren.
Ik ondersteun je graag bij dit proces.

Elke verandering vraagt een eerste stap en denk eraan:
Moeilijk is zeker niet onmogelijk



[01-03-2021] Ik voel me zo........

Ik voel me zo…..

Wie kent het niet? We zeggen het allemaal wel eens: “Ik word er niet goed van”, of “Ik heb er gewoon buikpijn van”, “Ik voel me er misselijk of ziek van”. Het idee dat je niet eerlijk of goed behandeld wordt of geen eerlijke kansen krijgt, kan je ziek maken.

Als ik naar mezelf kijk, kan ik me een situatie herinneren waar ik door denken en invullen mezelf boos en gestrest heb gemaakt. Een moeder op school bemoeide zich met mijn taak. Ik had er een boek over kunnen schrijven, zoveel heb ik erover nagedacht. Mijn invulling was uiteindelijk dat ze geen vertrouwen in mij had en dat ze mijn ideeën stom vond. Dat maakte me boos. Ik kreeg er hoofdpijn van waarschijnlijk door het piekeren erover. Ze het door zus of zou het door zo komen.

Na een tijdje ben ik het gesprek aangegaan. Ik had me goed voorbereid door eerst te kijken naar mezelf; wat is waar, wat zijn feiten en wat is een invulling van mij? Hierna ben ik het gesprek open en nieuwsgierig ingegaan.
Wat bleek? Zij voelde zich juist schuldig dat zíj de taak niet op zich had genomen en probeerde mij te ondersteunen. Nou… dagen van spanning, buikpijn en bijna ruzie met mijn partner voor niks!

Met dit voorbeeld wil ik laten zien hoe we vast kunnen lopen in ons denken. Dit kan spelen bij de afwijzing van een sollicitatie, het voortdurend in conflict zijn met iemand, onzekerheden die je voelt. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Vastlopen kan zorgen voor starre en negatieve overtuigingen die ons handelen beïnvloeden.
Ook kan ons denken ons beheersen en overheersen. Het kan onze hele dag in beslag nemen en er voor zorgen dat we tot niks komen.

Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen! Vasthouden aan je gelijk kan je ziek maken.
Het kan zorgen voor lichamelijke klachten waar je uiteindelijk de oorsprong niet meer van weet maar waar je wel elke dag last van ervaart. Deze klachten kunnen fors impact hebben op je dagelijks functioneren.

Geestelijke spanning kan zich uiten in lichamelijke klachten. Zo kennen we allemaal wel het vaak naar de wc moeten gaan als we zenuwachtig zijn. Of hoofdpijn hebben van het huilen uit verdriet om bijvoorbeeld een afwijzing. Spanningshoofdpijn; als je na een drukke week eindelijk weekend hebt en dan met hoofdpijn in bed ligt. Ook vermoeidheid en lusteloosheid komen veel voor als gevolg van vastlopen.

Vastlopen in denken gaat vaak onbewust. Soms weet je heel goed waar het vandaan komt maar lukt het niet het te doorbreken. De lichamelijke klachten kunnen gaan overheersen. Maar ook het piekeren kan overheersen. Het gaat je belemmeren in je doen en kan je stemming beïnvloeden. Hierdoor word je dagelijks functioneren en genieten belemmerd.
De lichamelijke klachten kun je bestrijden met bijvoorbeeld paracetamol of een zalfje. Ook met ontspanningsoefeningen en andere symptoom bestrijdende zaken. Dat kan absoluut helpen en opluchten.

Heb je echter het idee dat je lichamelijke klachten gaan overheersen en wil je dit onderzoeken? Dan kunnen we samen kijken of je vastloopt in je denken, of dat er zaken spelen die je veel spanning en stress geven. Door te kijken naar de oorzaak van je klachten, is de stap gezet naar het oplossen en verbeteren van je situatie.
Ik ondersteun je graag om weer in je kracht te komen.



[12-01-2021] Verandering en verwarring

Verandering en verwarring 12-01-2021

Het laatste jaar is er veel veranderd in mijn leven. Ik durf wel te zeggen, in het leven van iedereen. Verandering was voorheen voor mij vooruitgang en leren. Op dit moment zorgt het ook voor verwarring en onrust.

Verwarring, omdat er zoveel verschillende geluiden zijn, de een zegt dit, een ander vindt dat. De lockdown en onduidelijkheid over de ontwikkeling van Corona zorgt voor extra verwarring. Zonder partij te kiezen, denk ik, dat in elke zienswijze een stukje waarheid zit.
Ik ben me bewust van deze verschillen en probeer te voelen wat deze verschillen bij me oproepen. Het maakt me onrustig, soms maakt het me ongemakkelijk, soms boos, onzeker maar ook blij en sterk.
Ik realiseer me dat deze verschillen er mogen zijn.

Elke dag krijgen we informatie binnen die we veelal onbewust wegzetten, en verwerken. Dit aan de hand van onze overtuigingen die opgeslagen liggen in ons onderbewustzijn. Overtuigingen die ontstaan zijn uit eerdere ervaringen in ons leven en de waarden die wij belangrijk vinden.
Een overtuiging is de betekenis die jij geeft aan gebeurtenissen uit je leven. Jouw waarheid.
Zo geeft motorrijden de een gevoel van vrijheid; ontstaan uit bijvoorbeeld meerijden met iemand en hier heerlijk van genieten. Terwijl de ander motorrijden ziet als gevaarlijk iets wat je niet moet doen; ontstaan uit het verlies van een dierbare bij een motorongeluk.

Overtuigingen kunnen je helpen invulling aan je leven te geven en ze bepalen je gedrag. Ze kunnen echter ook storend en belemmerend zijn.
De Coronapandemie maakt het leven verwarrend omdat we allemaal op onze eigen manier, door onze eigen waarden en overtuigingen dingen interpreteren. Tegelijkertijd zijn de verschillen tussen mensen en hun onzekerheden nu groter dan ooit. Overtuigingen kunnen wankelen of juist extra star worden. Dat maakt dat je mogelijk vastloopt in het leven.

Wat kan helpen:
• Realiseer je, als iemand goed kan praten, dat dit niet wil zeggen dat hij gelijk heeft. Blijf bij je zelf en je eigen gevoel.
• Je hoeft jezelf niet verantwoordelijk te voelen voor de gevoelens van ander.
• Praat erover met mensen waar jij je goed bij voelt en die naar je luisteren.
• Je hoeft een ander niet te overtuigen van jouw zienswijze, net zo min als dat jij overtuigd wil worden. Luister naar elkaar!
• Kijk naar jezelf en naar wat jouw gedrag met je doet. Richt je daarbij op gedrag wat maakt dat jij je goed voelt. Op korte maar ook op de lange termijn.

Ik help je graag om te onderzoeken welke overtuigingen bij jou spelen en of deze je sterker maken of belemmeren.


[26-11-2020] De wereld staat op de kop!

De wereld staat op de kop! Dat heeft veel invloed op gewone momenten maar ook op de meest gekke en bijzondere momenten in ons leven. Dat hoor ik ook in mijn omgeving.

Hoe het een vriendin bezig houdt dat haar moeder ziek is, Corona heeft. Ze slaapt best in de nacht maar ze wordt zo moe wakker. Er zijn angsten over de gezondheid van moeder, hoe zou het verder gaan? Maar ook zorgen haar eigen gezondheid en die van haar gezinsleden. Mensen op haar werk die ze misschien wel onbewust heeft aangestoken. Het houdt haar zo bezig dat ze er hoofdpijn van krijgt. Help, weer een extra reden tot zorg, het schiet door haar hoofd; zou het dan toch ook bij haar, Corona? Ze vertelt dat ze soms het idee heeft geen kant op te kunnen. Vanuit alle kanten wordt ze, met momenten, onverwacht overvallen door spanning en angst. Alsof ineens is er een gevoel wat als een donkere sluier neerdaalt, akelig.

We praten erover; wat doet het met je? Hoe ga je ermee nu om? Wat werkt en wat niet? Met al die zorgen over hoe de toekomst eruit gaat zien. Over je eigen gezondheid of die van je dierbare? Dat lucht al een beetje op, erover praten. Alsof het mag wegstromen uit je hoofd. Zo kunnen mensen veel variaties van zorgen hebben Bijvoorbeeld over je werk, je financiële toekomst, het gemis aan contacten. Hoe ga je om met dat akelige gevoel wat ineens alles kan overheersen? Het slechte slapen en concentratie verlies er kunnen zoveel verschillende klachten zijn of ontstaan.

Hier wat praktische tips om mee aan de slag te gaan.
- Erken je gevoel, wegstoppen van je gevoel zal bijna altijd zorgen dat het erger wordt. Als een wondje wat je niet verzorgt.
- Praat erover en benoem wat er in je omgaat. Door erover te praten, gaat er vaak al een stukje negatieve lading van de gedachten. Het helpt je vaak ook om dingen weer in perspectief te zien.
- Bewegen helpt je lijf meer met het laten stromen. Stroming zorgt voor beweging en beweging zorg dat er ruimte ontstaat. Door buiten te bewegen zorg je ook nog een voor een frisse wind die lucht en ruimte geeft.
- Helpende gedachten, zaken in je leven waar je blij van wordt, kunnen kracht en steun geven. De dingen die normaal vanzelfsprekend voor je zijn, opschrijven en lezen kan kracht geven en de mist doen optrekken.
- Stel elke dag 2 haalbare doelen zodat je iets hebt om mee aan de slag te gaan en trots kunt zijn als je ze behaalt hebt. Zingeving komt dan in de plaats van spanning. Zo bouw je aan je kracht. Doelen kunnen alles zijn wat je leuk vind om te doen, beloon jezelf ook met kleine dingen.

Speciale ondersteuning:
- Het is mogelijk om een telefonisch consult of beeldbel consult te plannen zodat je over je gevoel kan praten en weer ruimte in je hoofd krijgt. We kunnen samen bespreken waar je op vast loopt en welke ondersteunende dingen er voor jou zijn. Dat kan voor 15 of 30 min. (kosten 20 of 40 euro)
- Wandeltherapie, waar het weer het toelaat kunnen we een wandeling maken in de buitenlucht. Deze afspraken zijn experimenteel en weersafhankelijk (kosten voor een wandeling van max 60 min zijn 80,00 euro)
- Aarzel niet om een consult te plannen in de praktijk.

Therapeut Chrisje Kersten in Groesbeek

Chrisje Kersten

  • Geregistreerd therapeut
  • Intake op korte termijn
  • Vergoeding (deels) mogelijk
  • Geen verwijsbrief nodig
Lees meer over mij

Samen aan de slag?

Je bent met al je vragen of voor het maken van een afspraak van harte welkom.

Ervaringen van anderen